Dagboek van een Factorbedrijf: uiterlijke schijn bedriegt

Waneer je in zee gaat met een (nieuwe) klant zoek je zekerheid en bevestiging. Zekerheid dat je factuur betaalt gaat worden en bevestiging van het feit dat je met een betrouwbare, solide partij zaken gaat doen.

Zekerheid kun je voor een deel vinden in harde cijfers, zoals een kredietrating, kredietlimiet of balans van een bedrijf.

Betrouwbaarheid is een stuk lastiger, toch prik je met onderstaande tips snel door uiterlijke schijn en vertoon heen.

De mooie, flitsende website

Wanneer je in contact komt met een bedrijf gaat de eerste blik al snel naar de website: Een mooi logo, goede styling, glimmende foto’s en wervende teksten schetsen een beeld van een gezonde, moderne onderneming. Let echter goed op de volgende zaken:

  • Logo: voor een paar tientjes kun je een ’stocklogo’ kopen dat vrij is van rechten en hergebruikt kan worden. Zie je een abstract logo en heb je een gevoel van herkenning? Grote kans dat je met een dergelijk ’13 in een dozijn’ logo te maken hebt;
  • Beeldmateriaal: zie je breed lachende mannen en vrouwen met een perfecte glimlach (en dito gebit)? Ook hier weer het gevoel van herkenning? Dan betreffen het waarschijnlijk Stock foto’s die voor een klein bedrag of gratis verkregen zijn. Op zich niets mis mee, maar wanneer deze foto’s bij ‘ons team’ staan wordt het een kwalijker verhaal;
  • Wervende teksten: soms lees je teksten op een website die zo hoogdravend zijn dat je haast niet meer weet wat er nu eigenlijk wordt gezegd. Dit kan een doorgeschoten tekstschrijver zijn, maar in sommige gevallen ook een copy-paste actie van teksten die ordinair gejat zijn van een andere website.

Conclusie: laat je niet verblinden door een state-of-the-art website en presentatie. Een (te) mooie website kan een verkeerd of te positief beeld geven.

Het indrukwekkende pand en meerdere vestigingen

Sommige bedrijven hebben een vestiging in een statig pand, gelegen aan een bekende straat (Keizersgracht, Coolsingel, Spui, Herengracht etc). Voor je gevoel draagt dit snel bij aan het beeld van een betrouwbaar, solide bedrijf.

Op dat soort locaties bevinden zich echter ook vaak aanbieders van flexkantoren of slechts postfaciliteiten.

Het loont sowieso om het adres van je (nieuwe) klant in te voeren in Google (Maps). Je ziet dan snel genoeg of er nog andere bedrijven op hetzelfde adres zijn gevestigd en of dat er vanuit een woonhuis wordt geopereerd.

Conclusie: Een mooi pand is geen teken van een gezond of ‘groot’ bedrijf. Wij hebben zelfs meegemaakt dat er meerdere vestigingen werden vermeld door een bedrijf welke Regus-kantoren bleken te zijn.

De blauwe ogen en andere instinkers

Je kent ze wel: de goedgebekte, strak in het pak geklede personen die je om de vinger winden en veel vertrouwen uitstralen. Dit kan de ondernemer zelf zijn waarmee je zaken doet of het hoofd van de administratie die vraagt om nog een weekje uitstel van betaling.

Doe je langer zaken met elkaar dan ken je misschien ook wel wat persoonlijke zaken van elkaar en sommige mensen weten daar (op slinkse wijze) gebruik van te maken.

Conclusie: Laat je niet inpakken door mooie praatjes of zielige verhalen. Wees menselijk maar neem een principieel standpunt in als het gaat om (betaling van) je factuur.

De rijke historie en mooi verleden

Terug kijken naar het verleden is vaak net zo onverstandig als het doen van voorspellingen. Natuurlijk geeft een goed trackrecord en een langere bestaansduur meer vertrouwen dan een bedrijf dat net gestart is.

Laat dit echter niet de enige maatstaf zijn, we hebben de laatste jaren (jammer)genoeg bedrijven failliet zien gaan waarvan menigeen zei: Dat bedrijf? Maar dat bestaat al xx jaar, daar heeft mijn vader nog voor gewerkt, die hebben ooit een koninklijke onderscheiding gehad etcetera.

Conclusie: Een bedrijf dat langer bestaat heeft een rijker ondernemersverleden maar hoeft niet per definitie financieel gezond te zijn. Kijk dus vooral ook naar de huidige financiële status en aanwezige reservers.

Wil je een objectieve, kritische blik op je klant? Daarnaast ook je factuur binnen 24 uur betaald hebben en geen risico op wanbetaling lopen? Vraag dan vrijblijvend een offerte voor factoring bij ons op!

‘Dagboek van een Factorbedrijf’ is een serie blogs waarin wij onze ervaringen uit de dagelijkse praktijk delen. Wat je leest zijn (hoe onwaarschijnlijk soms ook) waargebeurde praktijksituaties. Hopelijk helpen we je hiermee om te zorgen dat je de bezegeling van je werk krijgt: een tijdige, volledige betaling van je factuur!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *